torstaina, maaliskuuta 29, 2007

Location is everything?

Turkulainen anniskeluravintola Zanzibar on taistellut puolisen vuotta tiukkaa kamppailuaan juottolatantereella. Tyylikäs sisustus ja avarat tilat eivät ole riittäneet vakuuttamaan asiakaskuntaa, eikä edes pysyvällä kahden euron tuoppi-/siideritarjouksella ole ollut toivottua vaikutusta.

Mutta eilen tapahtui pieni ihme. Suomi-Atserbaitsann -ottelua katsomaan jonotettiin, kellon näyttäessä puoli kuutta! Tai ei se mikään ihme ollut. Se oli osoitus sinnikkäästä markkinoinnista, tekstiviestiä ja sähköpostia pukkaa. Se oli osoitus myös siitä, ettei se location, location, location ehkä olekaan kaikki kaikessa, kun puitteet ovat muuten kunnossa?

Onnitteluni.

keskiviikkona, maaliskuuta 28, 2007

Rajapintoja

Kevätaurinko porottaa ikkunasta niskaan aiheuttaen hikoilua ja pohdiskelua semihorrosmaisessa olotilassa. Päivän kysymyksenä päässä hyörii seuraavaa: miten olla luovempi kun rajat tulee vastaan? Miten muuttaa rajoja? Pohdinta johtanee juurensa siihen, että puhtaita toimeksiantoja on pakko tehdä ja taloudelliset riskit on minimoitava.

Tänään joku vierailija tupsahti muuten Googlen kautta hakusanoilla "mitä maksaa ruumisarkku". En ole varma löytääkö etsimänsä Letusta. Toivotan onnea etsintään.

maanantaina, maaliskuuta 26, 2007

Renaultique!



Kun osaa, niin osaa. Kyseessä siis Renaultin mobiilikorjauspalvelu 24h. Via AoW, kuinkas muutenkaan.

Pieni oivallus

Zeelandin Turun konttorin ovessa pyydetään kauniisti mainoksia kiitos.

perjantaina, maaliskuuta 23, 2007

Kultahöyhen

www.marmai.fi 23.3.2007

"Total Managementin toimitusjohtaja Risto Poutiainen sai Kultasulka-palkinnon kirjastaan "101 kysymystä ja vastausta Google-markkinoinnista" (Talentum 2006).

Tuomariston mielestä Poutiaisen kirja avaa ajankohtaisen ja uuden alueen helppolukuisella tavalla kiinnittäen erityistä huomiota käytettyjen markkinointipanosten tehoon ja tuloksellisuuteen.

Markkinointiviestinnän Toimistojen Liitto MTL jakaa sulkapalkintoja vuosittain parhaiten markkinointia ja sen tuloksellisuutta edistäville kirjoituksille tai muille julkisille esityksille.

Hopeasulka-palkintoja jaettiin kolme. Mediatoimisto Dagmarin luovat suunnittelijat saivat sulan blogistaan, jossa esitellään mainoskeissejä kuvin ja sanoin. Mainostoimisto MBE:n tiimi Timo Taulo ja Pekka Hamberg pokkasivat palkinnon humoristisesta "Identiteettiprosessimiehet"-dvd:stä. Kolmas hopeasulka meni jälleen Dagmariin, tiimille Mari Riipinen, Teija Soininen ja Pirkka Aunola toimiston omassa lehdessä julkaistusta "Mihin media ja markkinointi ovat menossa?" -artikkelista.

Kilpailun tuomariston puheenjohtajana toimi Iltalehden toimituspäällikkö Reijo Ruokanen ja muina jäseninä markkinoinnin toimittaja Pekka Virolainen ja MTL:n toimitusjohtaja Markus Leikola."

-------------

Olin projektissa haamukirjoittajan roolissa, joten voinko sanoa voittaneeni Kultahöyhenen?

SEK kouluttaa

Hatunnosto SEKille, ovat päättäneet kouluttaa kuusi nuorta projektijohtajan tehtäviin. Tulevaisuutta ajatellen. Hienoa nähdä tätä tapahtuvan myös mainosmaailmassa. Tämä ei ole ainoa tie, mutta tätä kautta saavutettu etu on taattu - niin kauan kuin rekrytoidut myös pysyvät talossa eivätkä karkaa kilpailijoiden leipiin.

Investointia tämä on, selväähän se. Monessa kahvipöydässä keskustellaan tasan varmasti, että vastaavaa pitäisi järjestää. Mutta SEK tuntuu olevan tällä haavaa ainoa kansallinen toimija, joka myös toteuttaa kahvipuheensa. Ja muuttaa sen ajan myötä kassavirraksi osaavien ja ennen kaikkea firmaan sitoutuneiden tekijöiden kanssa.

Ja tsemppiä ystävälleni A. Söderholmille. SEK haki sosiaalisuutta, näkemystä markkinoinnista, tervettä kaupallista ajattelua ja bisneshakuisuutta. Napakymppi-rekry.

tiistaina, maaliskuuta 13, 2007

Upsista!



Via AoW.

keskiviikkona, maaliskuuta 07, 2007

Magic by Ford



Ja propsit osoitteeseen Ogilvy, London.

maanantaina, maaliskuuta 05, 2007

Havaintoja

Vaalimainonnassa havaittu toinen toistaan mitäänsanomattomampia sloganeita. Pohjat vetää Kokoomuksen Varsinais-Suomen listoilta Aleksi Randell surkuhupaisalla Asioille voi oikeasti tehdä jotain! -letkautuksellaan.

Siis mitä? Mille asioille? Mitä niille voidaan tehdä? Kuka tekee? Markkinointikirja on näemmä ollut lainassa.

A-Karhun uudet kadunvarsiplakaatit eivät paini yhtään korkeammassa sarjassa. Kolpakossa ja Hanassa -tekstit, joissa a-kirjaimet korvattu Karhun logoilla. Deadline taisi tulla yllättäen?

Osuuspankin kadunvarsirei'itykset ovat mielenkiintoisia. Kamppiksena ihan hauska, rahareikiä löytyy ja OP auttaa. Mutta tarkemmin tarkasteltuna kyltit ovat kenties vähän pliisuja, toteutus ei osu aivan kymppiin. Plussaa kuitenkin. Samaa kylttien hyötykäyttöä harrastaa Volkkari, jonka plakaatit eivät mahdu kunnolla tienvarsimainostelineisiin (miksi näitä nyt taas kutsuttiinkaan?). Koolla on taas väliä, toimii. Tosin lähes samaa ideaa käyttää myös Pesoo, mutta sellaista se nyt vaan on.

Ideat tulevat, ideat elävät.